SSS

OTOGAZ KULLANIYORUM. MENZiLiM NE KADARDIR ?


Otogazın yoğunluğu benzine göre daha düşük olduğu için menzili benzine göre yaklaşık % 25 daha azdır. Fakat LPG’li araçlar aynı zamanda benzin de depolayabileceği için toplam menzil artacaktır. 

 

OTOGAZIN FiYATI HER YERDE AYNI MI ?


Otogaz fiyatı da benzinde olduğu gibi bulunduğunuz yerin rafinerilere olan uzaklığına göre iller bazında farklılık göstermektedir. 

 

OTOGAZIN KALiTE STANDARDI VAR MI ?


EN 589 standardı, Avrupa Birliği Ülkeleri tarafından uyulması zorunlu olan otomotiv yakıtı olarak kullanılan LPG'ye ilişkin kalite standardıdır. Standart araç motoruna ve çevreye zararlı bazı bileşenlerin belirlenen seviyelerin altında tutulmasını zorunlu kılmaktadır. Sürekli gelişen benzin kalitesine ve motor teknolojilerine paralel olarak EN 589 standardı da sürekli olarak geliştirilmekte ve uyulması gereken kuralların sınırları giderek daraltılmaktadır. Türkiye'de de Mart 1996'da TS EN 589 olarak Türkçe'ye çevrilmiş ve ihtiyari standart olarak yayınlanmıştır. 

 

EMNİYETLi DOLUM SEViYESi NEDiR ?


Emniyetli dolum seviyesi araçlardaki dolum kitleri için tank kapasitesinin %80’idir. Örnek olarak 40 litre’lik tanka maksimum 32 litre dolum yapılmalıdır. Ayrıca dolum sırasında aracı daha fazla gaz almak niyetiyle sallamak ve şamandıranın sapmasını sağlamak yanlıştır. Tankın ve dolayısıyla sürücünün emniyeti riske atılmamalıdır. 

 

OTOGAZ KULLANIMI ARAÇ PERFORMANSININ DüŞMESiNE ETKi EDER Mi ?


Otogaza dönüştürülen binek araçların yakıt sistemi benzin tüketimine göre tasarlanmış olduğundan, LPG kiti ve montajı aracın özelliklerine uygun şekilde değilse, karşılaşılabilen en büyük iki problem aracın olması gerekenden daha fazla yakıt harcaması ve araç performansında benzinli kullanıma göre oluşan güç kaybıdır. Kullanılan gazın kalitesi ile birlikte kitin araca uygun olmaması veya montajın araca uygun yapılmaması, montaj sonrasında yapılması gereken testlerin eksikliği veya motor bakımının yapılmamış olması, otogaz kullanan araçtan alınabilecek performansı düşürmektedir.

 

HER DöNüŞüM KiTi HER ARACA UYGUN MUDUR ?


Uygulanacak dönüşüm aracın tüm özellikleri göz önünde bulundurularak tasarlanmalı ve uygulanmalıdır. Kullanılan dönüşüm kiti araca uygun olmadığı zaman motor ayarının bozulması, performansın düşmesi ve gerekenden fazla yakıt harcanması kaçınılmazdır.

 

LPG ARACIN MOTOR AŞINMASINA ETKi EDER Mi ?


Kurşunlu benzin kullanmaya uygun olarak tasarlanan araçlarda LPG kullanımına geçildiğinde özellikle ilk çalıştırmada motor aşınmasının artması normaldir. Bu tip araçlarda belirli aralıklarla benzin kullanılması (4 depo LPG’den sonra, 1 depo benzin) tavsiye edilebilir. LPG, kurşun içermediğinden , benzin gibi motoru yağlama özelliğine sahip değildir. Kurşunsuz benzin kullanmaya uygun olarak üretilen araçlarda ise böyle bir uygulamaya gerek yoktur ve LPG'nin daha temiz bir yakıt olmasının avantajlarından yararlanılabilir. 

 

LPG KULLANAN ARAÇLARIN öZEL BiR BAKIMA iHTiYACI VAR MIDIR ?


LPG kullanan bir aracın bakım gereksinimleri benzinli bir araçtan farklı değildir. Ancak, çift yakıtlı bir sistem olduğundan aracın benzin ile ilgili sistemlerinin çalışır durumda kalması için belirli aralıklarla benzin ile çalıştırılmalıdır. 

 

LPG VURUNTUYA NEDEN OLUR MU ?


Silindir içinde alevin ulaşmadığı bölgede oluşan yanma lokal basınç yükselmesine ve vurma sesinin oluşmasına neden olur. Sadece LPG değil, gerekli oktan numarasının altında her yakıt motorda vuruntu oluşmasına neden olacaktır. Düşük seviyedeki vuruntu motora zarar vermez, ancak sürekli ve yüksek seviyede vuruntu, güç kaybına, motorda aşırı ısınmaya ve motorun zarar görmesine neden olabilir. LPG için en az motor oktan numarası (MON) Avrupa otogaz standardı EN 589’da belirtildiği gibi 89 olmalıdır. Aracınızın performans ve ömrüne olumsuz etkilerini önlemek için satın aldığınız LPG’nin en az 89 MON’a sahip olduğundan emin olunması gerekir.

 

GAZLI SiSTEM YETERi KADAR GüVENLi MiDiR ?


MaviAy OTOGAZ sistemleri darbe sırasında motorun stop etmesi durumunda elektronik gaz kesme sistemine sahiptir. 
Parlama özelliği benzinden daha geçtir.Depolar yırtılma ve sızdırmaya karsı 45 Bar - 105 Bar arası test edilmektedir.(Normal depo basıncı ise 4.5 Bardır.) 
Araçların orijinal benzinli sistemleri değiştirilmeden stepne tipi LPG depoları monte edilmektedir. 
Stepne Depoların Avantajları: 
Dolum ağızları ve şamandıra bölümü aracın dış yüzeyinde olduğu için herhangi bir sızdırmazlık halinde gazın direkt hava ile temasını sağlar. 
Dolum sırasında dolum pompasında kalan gazın araç içerisine yayılmasına engel olur. 
Arkadan araca çarpılması halinde benzin deposu ile arasındaki mesafeden dolayı benzin deposunun alev alma riskini ortadan kaldırır.

 

 DEPOLARIN GüVENLiĞi NE KADARDIR ?


Çarpışma testinde,saatte 60 km hızla bir otomobilin açıkta duran LPG tankına çarpmasına rağmen tankın sağlam kaldığı görülüyor.
Bir başka çarpışma testinde de,satte 60 km hızla bir LPG tankına çarpan sivri çelik malzemenin,LPG tankın yamulttuğu ancak delemediği görülüyor. 

 

GAZLI SiSTEM EKONOMiKMiDiR ?


Yapılan denemeler, sıvılaştırılmış gazların motor yakıtı olarak kullanılması durumunda, %60’a yakın yakıt ekonomisi sağladığını ortaya çıkarmıştır. 

 

GAZLI SiSTEMiN FAYDALARI NELERDiR ?


Her kilogram yakıt başına verdikleri enerji miktarı yüksektir, 11858 kcal/kg 
Hava ile çok iyi karıştığından, yanmanın verimi yüksektir. 
Karteldeki yağın incelmesi önlenmiş olacağından, yağlamanın kalitesi bozulmaz ve yağ değişim süresi uzar. 
Oktan sayıları çok yüksek olduğundan, motorun sıkıştırma oranının yükselmesine olanak sağlar. (10/1-12/1). 
Yandıktan sonra silindirlerde artık bırakmaz. 
Silindirdeki yağ filminin yırtılması söz konusu olmadığından, motor parçalarının ömrü uzar. Onarım harcamaları azalır. 

 

MOTOR HEM GAZLA HEM DE BENZiNLE ÇALIŞMIYORSA SEBEP NE OLABiLiR ?


Gaz ve benzin elektro valfleri çalışmıyor olabilir. Elektrik devresindeki sigortada (voltajın 12 volt olması gerekli) veya topraklama kablo bağlantılarında problem olabilir. 

 

MOTOR BENZiNLE ÇALIŞIYOR GAZLA ÇALIŞMIYORSA SEBEP NE OLABiLiR ?


Öncelikle araçta yeterli miktarda gaz olup olmadığı, daha sonra da LPG tankı multivalf çıkışındaki vananın açık olup olmadığı kontrol edilmelidir. Depoda gaz varsa, vana açıksa ve motor daha önce gazla normal çalışmışsa, gaz valfinde bir tıkanma olup olmadığı kontrol edilmelidir. Tıkanıklığın temizlenmesi gerekir. Bunun dışında LPG hortum ve borularında bir tıkanma olabilir. Benzin elektro valfinin kapalı, LPG elektro valfinin açık olup olmadığı kontrol edilmelidir. Aracın kontağını açarak, miksere gaz gelip gelmediği kontrol edilmelidir.